A més dels relats que ens proporcionen les religions i els mites al
voltant de l’aparició i característiques de l’ésser humà, ha sigut la
ciència la disciplina que més ha avançat, amb el seu mètode basat
en la recollida de proves, l’elaboració d’hipòtesis i l’experimentació,
en la comprensió d’allò que som com a humans.
Partint de premises fixistes, l’ésser humà es considerà fins el s. XVIII com una criatura
especial i superior a les altres, fins que el descobriment de fòssils, la deriva continental i,
finalment, les contribucions de Lamarck i Darwin marcaren l’aparició d’un nou paradigma
que
revolucionaria la pròpia visió que l’ésser humà tenia d’ell mateix i de la resta
de la natura: la teoria de l’evolució. Més tard, Mendel i la
genètica contemporània completaren aquesta explicació
fins l’actualitat.
Segons les investigacions biològiques, geológiques i
paleontològiques, es produí en Àfrica oriental fa uns 10
milions d’anys un canvi climàtic que deixà atrapats en una zona de sabana
milers de primats, i en l’altra part (selva) els goril.les, ximpanzés i orangutans
actuals.
Es coneix com “procés d’hominització” el conjunt de canvis anatòmics i
fisiològics que es produí en aquests primats fins arribar a les diverses espècies homínides i
en concret a “l’homo sapiens sapiens”, per adaptar-se al seu medi ambient. Aquests
consistien bàsicament en:
BIPEDISME
COLUMNA VERTEBRAL ERECTA
ALLIBERAMENT
MÀNS
AUGMENT
CAPACITAT
CRANIAL
En canvi, el “procés d’humanització” consistiria en l’adaptació per
part de l’ésser humà del medi ambient en què es troba per satisfer les
seues necessitats. Les seues característiques fonamentals són
l’aparició del llenguatge, el desenvolupament de la capacitat
simbòlica (art i religió), la millora de la tècnica, la socialització i,
finalment, el sorgiment de la cultura.
Però aquests processos hagueren sigut impossibles sense tindre en
compte els trets d’ INADAPTACIÓ (indeterminació biològica de
l’ésser humà), PLASTICITAT (capacitat de canvi) i
INSATISFACCIÓ (impuls d’anar sempre més lluny pel que fa a les
seues necessitats primàries i secundàries) que singularitzen l’ésser
humà respecte a qualsevol altra espècie.